Monday, October 4, 2010

Kuih Abok-abok

Kuih abok-abok ni
kuih tradisional..
start kenal masa dah duduk melaka..
semalam pegi pasar malam nampak kuih tu
husband sama punye favourite tu
so pegi la nak beli..
yang menjual kuih tu makcik age around 40 rasanya
"Makcik kuih abok-abok seringgit"(sebab dok andaikan kuih muih 3 RM1)
Makcik tu terus ambik dah bungkuskan 2 ketul..
saya yang tak berapa nak puas hati ni tanya la..
"Kuih ni seringgit berapa?"
"2 seringgit..."
Nak puaskan hati saya tanya lagi..
"1 50 sen ye??"
makcik tu macam bengang je saya dok tanya banyak2 kot.
then dia lak tanya.."Awak nak berapa??"
dengan lagak yang macam bagus.. dia la macam bagus..
saya maintain je hahaha
"bagi saya 3 la.."
then kuih pun bertukar tangan..
saya hulurkan RM2..kerana mengikut pengiraan saya
2 ketul RM1..kalau 3 RM1.50 la kan..
pastu makcik tu tanya..
"Ada 20sen tak??"
Saya macam confuse..kenapa nak 20 sen..
Saya tanya la.."semuanya berapa untuk harga 3 ketul kuih tu?"
Makcik tu dengan muka tension..maybe sebab banyak nau tanya kot
dia pun jawab.."RM1.20..2 ketul RM1..3 ketul RM1.20"
Saya pun cepat-cepat keluarkan 20 sen dah blah..
tinggalkan makcik yang berlagak cerdik tu...
masuk kereta cerita kat husband saya..
then husband saya kata..
agaknya kalau sayang ambik 4 tadi sah2 kena RM2...
hahaha..entah la makcik ooiitt..



Image abuk-abuk credit tu mama fami
mohon pinjam gambar kak..

4 comments:

  1. lieya suke kuih ni kak...tapi tu laa, sure lieya mkn yg tengah2 manis tu jek haahahahah...mcm budak2 kan hahahaah

    sebenarnye lieya konpius gak care makcik tu.....makcik tu perlukan kalkulator la kak ehheheheh

    ReplyDelete
  2. my favourite too kak..
    tp dgn syarat....sagunyer tu betul2 masak....kalau tak...mmg potong selera ler.....

    kak, aku pun fening kak...agaknya kalau beli byk makcik tu bagi discount tak kak...

    ReplyDelete
  3. x penah makan kuih ni.. tp sure mmg sedapkan emy?

    banyak songeh pulak makcik tu..

    ReplyDelete

Terbang selisih siburung kedidi
Terbang berduyun di waktu pagi
Terima kasih daun keladi
di lain 'entry' berjumpa lagi

Monday, October 4, 2010

Kuih Abok-abok

Kuih abok-abok ni
kuih tradisional..
start kenal masa dah duduk melaka..
semalam pegi pasar malam nampak kuih tu
husband sama punye favourite tu
so pegi la nak beli..
yang menjual kuih tu makcik age around 40 rasanya
"Makcik kuih abok-abok seringgit"(sebab dok andaikan kuih muih 3 RM1)
Makcik tu terus ambik dah bungkuskan 2 ketul..
saya yang tak berapa nak puas hati ni tanya la..
"Kuih ni seringgit berapa?"
"2 seringgit..."
Nak puaskan hati saya tanya lagi..
"1 50 sen ye??"
makcik tu macam bengang je saya dok tanya banyak2 kot.
then dia lak tanya.."Awak nak berapa??"
dengan lagak yang macam bagus.. dia la macam bagus..
saya maintain je hahaha
"bagi saya 3 la.."
then kuih pun bertukar tangan..
saya hulurkan RM2..kerana mengikut pengiraan saya
2 ketul RM1..kalau 3 RM1.50 la kan..
pastu makcik tu tanya..
"Ada 20sen tak??"
Saya macam confuse..kenapa nak 20 sen..
Saya tanya la.."semuanya berapa untuk harga 3 ketul kuih tu?"
Makcik tu dengan muka tension..maybe sebab banyak nau tanya kot
dia pun jawab.."RM1.20..2 ketul RM1..3 ketul RM1.20"
Saya pun cepat-cepat keluarkan 20 sen dah blah..
tinggalkan makcik yang berlagak cerdik tu...
masuk kereta cerita kat husband saya..
then husband saya kata..
agaknya kalau sayang ambik 4 tadi sah2 kena RM2...
hahaha..entah la makcik ooiitt..



Image abuk-abuk credit tu mama fami
mohon pinjam gambar kak..

4 comments:

  1. lieya suke kuih ni kak...tapi tu laa, sure lieya mkn yg tengah2 manis tu jek haahahahah...mcm budak2 kan hahahaah

    sebenarnye lieya konpius gak care makcik tu.....makcik tu perlukan kalkulator la kak ehheheheh

    ReplyDelete
  2. my favourite too kak..
    tp dgn syarat....sagunyer tu betul2 masak....kalau tak...mmg potong selera ler.....

    kak, aku pun fening kak...agaknya kalau beli byk makcik tu bagi discount tak kak...

    ReplyDelete
  3. x penah makan kuih ni.. tp sure mmg sedapkan emy?

    banyak songeh pulak makcik tu..

    ReplyDelete

Terbang selisih siburung kedidi
Terbang berduyun di waktu pagi
Terima kasih daun keladi
di lain 'entry' berjumpa lagi

Copyright to EMY OMAR
Designed by UMIESUEstudio 2015