Wednesday, February 8, 2012

Khasiat Oat

Sekarang ni jarang turun ke kantin
Kalau dalam seminggu tu sekali dua je dapat ke kantin
Timetable untuk 2012 ni membataskan saya untuk turun ke kantin
Kebanyakkan waktu rehat saya terkena time budak-budak rehat juga
Tak suka ke kantin waktu murid-murid rehat
Sebab tak syok,kita makan didalam murid melihat saje diluar
saya tak sampai hati sebenarnya terutamanya dengan murid-murid Tahun 1 ni kan
Tengok je cikgu makan sedap-sedap kat dalam tu 
Kalau hari yang tak dapat turun ke kantin tu memang makan biskut je la untuk alas perut
Alhamdulillah..perut saya masih boleh terima biskut saja waktu pagi tu
kalau heavy breakfast nanti ngantuk pulak kan hihihi
sekarang ni favourite biskut saya OAT COOKIES dari Quaker
 Suka yang jenis honey & almond ni..
Kalau oat yang bancuh biasa tu tekak saya tak boleh telan
kalau bancuh untuk Mr.Hubby pagi-pagi pun tekak saya dah kembang
(husband saya breakfast dengan oat kadang2)
Tapi jenis cookies ni saya suka hehehe
Okay la dari takde kan
Oat plant yang belum dituai
Meh nak share sikit khasiat oat ni
Oat mempunyai kandungan serat yang tinggi
Pengambilan oat dapat membantu menurunkan tahap kolestrol.
 Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid 
yang merupakan antioksidan yang amat berkesan 
untuk membantu mencegah penyakit jantung.
 Oat juga dapat menjamin kesihatan usus dengan menyediakan sumber nutrien 
secara perlahan-lahan dan konsisten 
seperti mana yang diperlukan untuk membaharui sel-sel usus.
Oleh itu kalau kita sayangkan jantung kita..
jadikan pengambilan oat dalam kehidupan kita sebagai satu amalan..
APA TUNGGU LAGI??Mulakan dari sekarang..
Oat flakes...

*oats image-credit to google*
"Failure is success if we learn from it."

3 comments:

  1. sedapp.. nyumm nyumm..
    saya memang suka makan oat nie.. tapi kan haritu ada sorang kawan saya nie kata.. oat nie boleh menaikkan berat badan... terusss benti makan...

    ReplyDelete
  2. mmg bagus tuk diet ni kak...kawan lieya dulu die mmg mok2...pastu die diet ngan oat...pagi petang siang malam die bantai oat jek kalo lapa..alhamdulillah mmg die kurus dan tak mengeleber...tp die mkn oat sajek laaa...tak boh ape2....kembang tekak den nak menelan ekekeekek

    *suke ayat akak yg tak sampai ati tgk anak murid tgk cikgu makan kat dlm sedap2....mulia betul akak....

    ReplyDelete
  3. satu lagi..bagi ibu2 yang menyusukan baby, oat sangat sesuai. Boleh tambah air susu.. Banyakk..

    ReplyDelete

Terbang selisih siburung kedidi
Terbang berduyun di waktu pagi
Terima kasih daun keladi
di lain 'entry' berjumpa lagi

Wednesday, February 8, 2012

Khasiat Oat

Sekarang ni jarang turun ke kantin
Kalau dalam seminggu tu sekali dua je dapat ke kantin
Timetable untuk 2012 ni membataskan saya untuk turun ke kantin
Kebanyakkan waktu rehat saya terkena time budak-budak rehat juga
Tak suka ke kantin waktu murid-murid rehat
Sebab tak syok,kita makan didalam murid melihat saje diluar
saya tak sampai hati sebenarnya terutamanya dengan murid-murid Tahun 1 ni kan
Tengok je cikgu makan sedap-sedap kat dalam tu 
Kalau hari yang tak dapat turun ke kantin tu memang makan biskut je la untuk alas perut
Alhamdulillah..perut saya masih boleh terima biskut saja waktu pagi tu
kalau heavy breakfast nanti ngantuk pulak kan hihihi
sekarang ni favourite biskut saya OAT COOKIES dari Quaker
 Suka yang jenis honey & almond ni..
Kalau oat yang bancuh biasa tu tekak saya tak boleh telan
kalau bancuh untuk Mr.Hubby pagi-pagi pun tekak saya dah kembang
(husband saya breakfast dengan oat kadang2)
Tapi jenis cookies ni saya suka hehehe
Okay la dari takde kan
Oat plant yang belum dituai
Meh nak share sikit khasiat oat ni
Oat mempunyai kandungan serat yang tinggi
Pengambilan oat dapat membantu menurunkan tahap kolestrol.
 Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid 
yang merupakan antioksidan yang amat berkesan 
untuk membantu mencegah penyakit jantung.
 Oat juga dapat menjamin kesihatan usus dengan menyediakan sumber nutrien 
secara perlahan-lahan dan konsisten 
seperti mana yang diperlukan untuk membaharui sel-sel usus.
Oleh itu kalau kita sayangkan jantung kita..
jadikan pengambilan oat dalam kehidupan kita sebagai satu amalan..
APA TUNGGU LAGI??Mulakan dari sekarang..
Oat flakes...

*oats image-credit to google*
"Failure is success if we learn from it."

3 comments:

  1. sedapp.. nyumm nyumm..
    saya memang suka makan oat nie.. tapi kan haritu ada sorang kawan saya nie kata.. oat nie boleh menaikkan berat badan... terusss benti makan...

    ReplyDelete
  2. mmg bagus tuk diet ni kak...kawan lieya dulu die mmg mok2...pastu die diet ngan oat...pagi petang siang malam die bantai oat jek kalo lapa..alhamdulillah mmg die kurus dan tak mengeleber...tp die mkn oat sajek laaa...tak boh ape2....kembang tekak den nak menelan ekekeekek

    *suke ayat akak yg tak sampai ati tgk anak murid tgk cikgu makan kat dlm sedap2....mulia betul akak....

    ReplyDelete
  3. satu lagi..bagi ibu2 yang menyusukan baby, oat sangat sesuai. Boleh tambah air susu.. Banyakk..

    ReplyDelete

Terbang selisih siburung kedidi
Terbang berduyun di waktu pagi
Terima kasih daun keladi
di lain 'entry' berjumpa lagi

Copyright to EMY OMAR
Designed by UMIESUEstudio 2015